Nyheter / Blog

Vad är det med Jimmie Åkessons uttalande som är så kontroversiellt?

content_copy

Även om jag inte tänker rösta på SD är SVTs påhopp på Jimmie Åkesson olustigt. En institution som SVT ska bejaka demokrati och yttrandefrihet inte läxa upp en folkvald partiledare i TV.

Vad många gör fel är att de läser in sin egen förklaring på vad som är rasism i det Åkesson säger utan att förstå att den är förvanskad.

Till och med svenska Wikipedia gör en feltolkning. Som första mening i den svenska tolkningen anses det vara fel att dela upp människor i raser.

I den engelska versionen används den originella förklaringen, att rasism handlar om överlägsenhet gentemot människor av annans ras eller etnicitet som kan sig i uttryck i fördomar och diskriminering. Ras är alltså fortfarande ett giltigt och beskrivande begrepp utan egen värdering. Varför detta ändrats i den svenska versionen är en gåta.

Vi ser samma fenomen kring andra begrepp. Personer kallas för högerextrema, antisemiter, nazister, med mera, utan saklig grund annat än att det passar en förvanskad innebörd för vissa människors politiska strävan. Alla som inte håller med ska nedvärderas. Ett totalitärt tänkande och ett sätt att behålla makten över konsensus.

Att många är rasister är uppenbart. Man hör det i hur de talar när deras nedvärderande syn på andra människor från en annan kultur eller ras lyser igenom. Ett exempel var de nedvärderande åsikterna på Twitter mot Jimmy Durmaz från medlemmar av partiet Alternativ för Sverige. Det är en sak att kritisera invandringspolitiken, en annan att uttrycka, känna agg mot och skuldbelägga enskilda människor.

Jimmie Åkesson gav inte uttryck för några extrema åsikter eller rasism. Han måste kunna få sätta ord på och tala om ett problem som för honom är viktigt. Att tala om svenskar respektive icke-svenskar är en självklarhet. Hur ska han annars förklara sig? Jag förstår precis vad han menar.